Vraag en antwoord NOM-renovatie

Een NOM-renovatie is een grote renovatie, waar veel bij komt kijken. En die veel vragen oproept. Op deze pagina staat een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Laat het ons weten.

  • Wanneer is mijn woning aan de beurt voor een NOM renovatie?

    We kunnen dat niet precies aangeven. Al onze woningen komen aan de beurt. We beginnen in 2018 met een pilot en deze woningen zijn inmiddels bekend. Ook is een selectie gemaakt van de woningen die in de periode tot en met 2026 worden gerenoveerd. Het gaat om een deel van de woningen die vóór 1982 zijn gebouwd. Behalve naar leeftijd, keken we bij de selectie ook naar de actuele staat van de woningen en de grootte van het woningblok.

  • Als de buren niet mee willen doen, kan ik dan wel meedoen?

    Het is door de huidige technische mogelijkheden alleen mogelijk om een NOM renovatie uit te voeren voor een heel woonblok. Als 1 huishouden uit het blok niet mee wil doen, kan de renovatie nu niet doorgaan. De renovatie voor het blok wordt dan uitgesteld.

  • Waarom gaat Wold & Waard zo’n dure renovatie doen. Waarom geen nieuwbouw?

    In 2050 moeten al onze woningen energieneutraal zijn. Dat krijgen we niet voor elkaar als we alle woningen nieuw zouden bouwen. Ook de kosten spelen een rol. Renoveren kost minder dan nieuw bouwen. Om de woningen betaalbaar voor huurders te houden, is alles nieuw bouwen niet reëel. Tenslotte letten wij ook op duurzaamheid. Bij renoveren zijn minder grondstoffen nodig en is de afvalstroom vele malen kleiner. Denk alleen al aan het afvoeren van het sloopafval.

  • Kan ik zelf zonnepanelen op/bij mijn woning plaatsen?

    Het zelf aanbrengen van een voorziening aan uw woning moet altijd aangevraagd worden bij Wold & Waard; dat geldt dus ook voor zonnepanelen. Bij woningen die vóór 1982 zijn gebouwd raden wij het plaatsen van zonnepanelen af, omdat deze de komende jaren waarschijnlijk in aanmerking komen voor renovatie. De panelen zouden dan weer verwijderd moeten worden. Natuurlijk kunt u het risico nemen om ze toch te plaatsen, want we verbieden het niet. Niet alle woningen van vóór 1982 zijn binnen 10 jaar aan de beurt. Voor woningen vanaf bouwjaar 1982 is Wold & Waard zelf ook met een plan bezig om zonnepanelen aan te bieden.

Vragen van deelnemers aan de proef van 50 woningen

  • Moet ik nog een contract afsluiten met een energieleverancier?

    Ja. De zonnepanelen leveren de energie die u nodig hebt in de woning. In de zomer leveren ze meer dan in de winter, terwijl uw energieverbruik dan juist minder is. De extra energie levert u aan de energieleverancier. In de winter hebt u juist meer nodig. De extra energie krijgt u dan van de leverancier. De gasaansluiting komt volledig te vervallen. Voor gas hoeft u geen contract meer af te sluiten.

  • Hoe lang gaat de renovatie duren?

    U moet rekening houden met een aantal weken. De duur is afhankelijk van de grootte van het blok waarin u woont. In de voorbereiding met de aannemer wordt een planning opgesteld voor uw woning en de rest van het blok. U krijgt dan inzicht wat er van dag tot dag gaat gebeuren, hoe u zich kunt voorbereiden en welke overlast er is te verwachten.

  • Welke maatregelen worden er genomen om stofoverlast of schade te voorkomen?

    Overlast kunnen we niet voorkomen. De aannemer krijgt wel de opdracht om de overlast van stof en schade zoveel mogelijk te beperken. Hij zorgt voor lopers, verhuisdekens en dekzeilen. Wij vragen van u om kostbare of gevoelige spullen op te bergen.

  • Moet ik tijdens de renovatie thuis blijven?

    U kunt tijdens de werkzaamheden gewoon thuis blijven, maar dat hoeft niet. U kunt met de aannemer overleggen hoe hij bij u in de woning terecht kan als u niet thuis bent. U moet wel rekening houden met overlast. Dat is helaas niet te voorkomen.

  • Stel dat de overlast tijdens de renovatie tegenvalt. Kan ik dan ergens naar toe (naar een andere woning bijvoorbeeld) om even op adem te komen?

    Het uitgangspunt is dat iedereen thuis kan blijven tijdens de renovatie. We overwegen om een rustwoning in de wijk in te richten om overdag rustig te kunnen zitten. Het is echter niet mogelijk om voor iedere huurder een aparte rustwoning beschikbaar te stellen.
    Bij de voorbereiding van de renovatie besteden we veel aandacht aan de individuele situatie van de betrokken huurders. We streven ernaar om voor elke situatie een passende oplossing te vinden.

  • De woning wordt afgesloten van het gas. Wat moet ik met mijn gasfornuis en pannenset?

    Het gasfornuis kunt u niet meer gebruiken. Eventueel kan de aannemer deze voor u verwijderen. Wold & Waard zorgt voor een vervangende inductiekookplaat of u krijgt een vergoeding om deze zelf aan te schaffen. Alle pannen waarin ijzer is verwerkt, zijn gevoelig voor magnetisme. Daardoor zijn ze geschikt voor inductie. Ook een pan die eerder op gas is gebruikt, blijft geschikt voor koken op inductie. Als de bodem van de pan niet helemaal plat is, verwarmt de pan minder goed. Wij adviseren u om uw pannen te testen op de nieuwe kookplaat. Dat kan geen kwaad; u kunt de kookplaat niet beschadigen met een verkeerde pan.
    Er is een afzuigkap met een koolstoffilter (recirculatiekap) nodig. In de meeste gevallen is uw eigen afzuigkap aan te passen. Is dat niet het geval, dan zoeken we samen naar een oplossing.

  • Wie herstelt mijn voor- en achtertuin na de werkzaamheden?

    De aannemer zorgt ervoor dat alles na de renovatie goed achtergelaten wordt. Voor het project is het noodzakelijk dat er vanuit de gevel ongeveer 1 meter wordt vrijgemaakt voor de steigers en het graafwerk voor de nieuwe gevel. Na de werkzaamheden wordt het straatwerk netjes terug gelegd en de tuininrichting wordt weer zoveel mogelijk hersteld. Volledig terugbrengen in de staat van voor de renovatie lukt vaak niet helemaal. Grotere planten zijn vaak niet herplaatsbaar. Er is een sociaal plan geldig bij renovaties. Daarin is onder andere geregeld dat huurders kunnen rekenen op een overlastvergoeding. Deze vergoeding is bedoeld voor dit soort gevolgen.

  • Wat gebeurt er met de vloer in de woning?

    Voor het isoleren van de vloer wordt er een inspectie uitgevoerd. Vloeren die in goede conditie zijn blijven zitten en worden geïsoleerd. Mochten er bij de inspectie problemen naar voren komen, dan worden deze opgelost voordat de vloer wordt geïsoleerd.

  • Als er gegraven moet worden, wordt de riolering dan ook vernieuwd?

    Bij het isoleren van de vloer wordt er een inspectie uitgevoerd naar de kwaliteit van het riool in de kruipruimte. Mocht uit deze inspectie blijken dat het riool aan vervanging toe is, dan zullen we dat zeker doen. Rioleringen die naar behoren werken worden niet vervangen.

  • Ik heb een schutting/berging bijgebouwd. Wat gaat daarmee gebeuren?

    De schuttingen en tuininrichting worden door de aannemer zodanig aangepast dat deze weer goed aansluiten op de nieuwe gevel. Grotere zelf aangebrachte bouwwerken zijn de verantwoordelijkheid van de huurder. We bespreken dat vooraf met u.

  • Zijn er nog extra mogelijkheden voor de huurders die meedoen? Kunnen de binnendeuren of het schakelmateriaal meteen worden vervangen? Kan het wandje tussen de keuken en de woonkamer worden verwijderd?

    In de pilot gaan we samen met deelnemende huurders inventariseren welke wensen er zijn. De wensen worden beoordeeld op haalbaarheid en op de manier waarop deze moeten worden bekostigd. We staan open voor suggesties en zullen van elk verzoek de voor- en nadelen afwegen.

  • De nieuwe installaties nemen ruimte in. Waar moet ik rekening mee houden?

    De nieuwe installaties nemen meer ruimte in dan de installaties die u nu hebt. Ze worden op zolder of in speciale ruimte buiten geplaatst. Waar de installaties geplaatst worden is nog niet bekend. Dat is afhankelijk van de ruimte in de woning en aannemer die de renovatie gaat uitvoeren.

  • Maken de nieuwe installaties veel geluid?

    Net als een koelkast en een CV ketel maken ook de warmtepomp en ventilatie box geluid. In NOM woningen zijn de muren en ramen extra goed geïsoleerd. Daardoor komt er minder geluid van buiten en vallen binnengeluiden meer op. In de eerste periode moeten mensen vaak even wennen aan de nieuwe geluiden. Na verloop van tijd hoort het gewoon bij de woning.

Vragen over berichten in de media

  • 'Ze zeggen dat mensen goedkoper uit zijn, maar dat is vaak niet zo.’ ‘Wonen in een nul-op-de-meter huis en toch een stevige afrekening van het energiebedrijf krijgen.’ Hoe zit het nu precies?’

    U bent gewend om uw energienota aan de energieleverancier te betalen. Bij een NOM woning gaat dat anders. U betaalt aan Wold & Waard een zogenaamde Energie Prestatie Vergoeding (EPV). Voor de EPV krijgt u een vooraf afgesproken hoeveelheid energie. Deze bundel bestaat uit een bepaalde hoeveelheid elektriciteit (kWh), die door de zonnepanelen worden opgewekt. De opgewekte energie is gegarandeerd voldoende voor de verwarming van uw woning, voor het warm tapwater, voor de apparaten in de woning en voor uw eigen gebruik.
    De garanties kunnen wij afgeven op bepaalde voorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan:

    • We gaan uit van een ‘normaal’ klimaat (gemiddelde winters en zomers).
    • We gaan uit van maximale temperaturen voor verwarming van ruimtes, bijvoorbeeld 22 graden voor de woonkamer en 20 graden voor een slaapkamer.
    • We gaan uit van gemiddeld verbruik aan energie voor huishoudelijke apparatuur.

    Om uw werkelijke verbruik goed in de gaten te houden krijgt u de “mijn energiebundel” app. Met deze app kunt u zelf eenvoudig zien of het goed zit met het energieverbruik. Mocht u hier een probleem in ontdekken, dan kunnen we direct kijken wat de oorzaak is en hierop inspelen. Op deze manier worden verassingen op de eindafrekening voorkomen.

  • ‘Het is erg benauwd in nul-op-de-meter-huizen. De luchtvochtigheid is te laag.’ Hoe zit dat?

    De woning wordt extra goed geïsoleerd. Er is dan minder natuurlijke ventilatie dan u nu gewend bent. Daardoor kan een benauwd gevoel ontstaan; extra ventileren is nodig. De woning is voorzien van een ventilatiesysteem, zodat u dat zelf goed kunt regelen. We begeleiden u na de renovatie in het optimale gebruik ervan.

  • 'Je kunt geen raam openzetten!' Klopt dat?

    In onze woningen kunnen na de renovatie gewoon ramen open.

  • ‘Je hoort wel eens: lage temperatuurverwarming is trage verwarming.’ Worden de ruimtes wel snel genoeg opgewarmd?

    Een NOM woning houd je op temperatuur. Het systeem werkt optimaal als de temperatuur in woonkamer en keuken dag en nacht constant blijft. Als een slaapkamer, die meestal niet wordt verwarmd, ineens toch moet worden verwarmd, dan duurt dat inderdaad langer dan met het oude verwarmingssysteem.