Klaas, Anjo en Martijn, leermeesters bij Wold & Waard

Geplaatst op: 1 mei 2016

Aan de buitenmuur bij de ingang naar de werkplaats, hangt een bordje. ‘Erkend leerbedrijf” staat er op. Wold & Waard begeleidt al jaren stagiaires van het MBO. We hebben 3 leermeesters in huis. Anjo van der Sluis, Martijn Takens en Klaas van der Sloep. Met z’n drieën vertellen ze over hun ervaringen als leermeester.

Onze leermeesters vertellen

Klaas bijt het spits af. Hij vertelt dat er in de 30 jaar dat hij bij Wold & Waard werkt, altijd stagiaires zijn geweest.”In de beginjaren waren ze er wel, maar werden ze eigenlijk niet begeleid. Ze zwierven maar wat rond in de organisatie. Er was geen coördinatie en het kwam voor dat een stagiaire gedurende de hele periode zich met één taak bezighield.” Gelukkig kwam daar in 2004 verandering in. Toen werd Klaas officieel ‘leermeester’. Die status kreeg hij niet zomaar. “Ik ben een dag naar Leeuwarden geweest voor een opleiding bij Fundeon”.
Ook Martijn en Anjo zijn opgeleide leermeesters en zijn dat ook al jaren. “Iedere twee jaar volgen we een opfriscursus bij Fundeon.” vertelt Martijn. Fundeon is het centrum voor het opleiden en ontwikkelen van personeel in de bouw en is de schakel tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Martijn vindt de cursus nodig om de begeleiding goed te kunnen doen.  “Het onderwijs verandert steeds. De inhoud van een opleiding verandert steeds en in het handboek van een stagiaire staan net weer wat andere taken en toetsen.” De opfriscursus is niet alleen belangrijk om bij te blijven bij de inhoud. Die dag wordt ook besteed aan het uitwisselen van ervaringen. Anjo vertelt “Bij de laatste opfriscursus ging het bijvoorbeeld over feedback geven. Blijkbaar een actueel onderwerp, want we waren daar bij Wold & Waard ook net mee bezig.”

Stagiaires staan bij ons niet de hele dag de werkplaats te vegen. We willen stagiaires een goed beeld geven van het werken bij een corporatie.

Op pad met de onderhoudsmedewerkers

MBO niveau 1 t/m 3 scholieren komen voor een periode van drie maanden. Ze rijden dan met Martijn of Anjo mee. Zij zijn beide allround onderhoudsmedewerker bij Wold & Waard en rijden voor klussen en reparaties bij de huurders langs. De stagiaires trekken drie maanden met hen op. “We doen dat om de beurt. Gedurende 3 maanden loopt er iemand met Anjo mee, dan 3 maanden niets en daarna 3 maanden met mij.” legt Martijn uit. “Anders is de belasting wel wat hoog. Soms denken mensen: Ze zijn met z’n tweeën, dus ze kunnen de klussen wel wat sneller doen. Maar zo werkt het in de praktijk niet. Het begeleiden en laten leren kost gewoon tijd.”

Anjo vertelt: “Ik laat de stagiaires het graag zelf uitvinden. Dan doe ik iets een keer voor en dan laat ik ze zelf prutsen.” Zo had Anjo had een keer voorgedaan hoe je een douchestang monteert. “Daarna moest de stagiaire het zelf doen bij andere woning. Ik zag al heel snel dat hij bezig was om de stang verkeerd om te monteren, maar bleef rustig afwachten. Toen de stagiaire klaar was, bleek dat de douchekop er niet op paste. Ik wees hem op de omgedraaide stang en liet het de stagiaire opnieuw monteren. Zo’n klus duurt dan misschien wel wat langer, maar de stagiaire vergeet nooit meer hoe je zo’n stang moet monteren.”

Het stoffige imago van een stage bij een corporatie valt in de praktijk altijd mee.

Stagiaires Bouwkunde

Klaas begeleidt stagiaires van Niveau 3 en 4 Bouwkunde. Zij komen voor een periode van 100 dagen. Hij biedt ze een aantrekkelijk programma. Twee dagdelen per week behandelen ze de telefoontjes die binnenkomen op de reparatielijn. “Daar leren ze veel van. Niet alleen over soort reparaties en klussen, maar ook over de omgang met huurders. Ze leren bijvoorbeeld hoe het is om met lastige telefoongesprekken om te gaan.”

De stagiaires gaan ook een dag per week op pad met de opzichter van nieuwbouwprojecten en een dag met de opzichter van het planmatige onderhoud. Daarnaast werken ze aan hun eigen takenlijst. “Zo krijgen ze met alle aspecten van het werken bij een corporatie te maken.” Klaas hoort wel eens dat scholieren stageplekken bij een aannemer of architect vooraf vaak aantrekkelijker vinden. “Maar,” merkt hij op, “als ze hier eenmaal stage hebben gelopen, zijn ze heel erg tevreden en maken ze goede reclame voor ons. We krijgen altijd nieuwe aanvragen van scholieren die gehoord hebben dat de stage hier zo leuk is.”

Wij leren de stagiaires ook hoe je je gedraagt bij een huurder in huis, of aan tafel met je collega’s tussen de middag. Als iemand in de kantine alleen maar met z’n telefoon bezig is, dan vertellen we dat het leuk en belangrijk is om te praten met je collega’s.

Natuurlijk is het belangrijk om alle vaardigheden goed aan te leren. Dat is belangrijk om het onderhoud en de reparaties goed uit te voeren. Maar we leren ze ook hoe je omgaat met mensen. Klaas vertelt: "We leren ze dat het belangrijk is om op tijd te komen. Met een stagiaire die altijd te laat kwam heb ik op een bepaald moment afgesproken dat hij voor iedere keer te laat komen een punt aftrek kreeg. Deze stagiaire is met heel lage cijfers de stage doorgekomen.”

“Ik heb wel eens een stagiaire uit Roden terug laten fietsen naar huis, omdat ie voor de zoveelste keer zijn duimstok en potlood was vergeten,” vertelt Anjo. “Gewoon om aan te geven dat je dat gewoon altijd bij je moet hebben.”

“Wij leren ook van de stagiaires”

Alledrie vinden ze het werk als leermeester erg leuk. Het is geweldig om aan jonge, nieuwsgierige  mensen het vak te leren. En omgekeerd leren ze ook van de stagiaires. “We hadden een keer een stagiaire, die als vluchteling naar Nederland was gekomen. Hij was moslim en kwam in de vastenperiode bij ons werken. Hij heeft ons helemaal uitgelegd wat dat inhield en ook waarom hij gevlucht is,”. En Klaas kan zich iemand herinneren die PDDNOS had. “Het was erg goed dat hij daarover vertelde. Mensen met die aandoening kunnen voor buitenstaanders soms erg vreemd reageren op dingen. Doordat de stagiaire zo open was geweest, kon ik veel meer begrip voor hem opbrengen.”

Bekijk ook andere verhalen