Janneke Klijn op stap

Geplaatst op: 9 jul 2018

Onze directeur-bestuurder, Janneke Klijn, is in de afgelopen maanden met verschillende collega’s op pad geweest. Waarom ze dat deed en hoe het ging?
Janneke vertelt erover.

Waarom deed je dit?

“In de afgelopen jaren merkte ik dat ik vooral achter mijn bureau zat of druk was met allerlei soorten vergaderingen. Natuurlijk hoorde ik verhalen ‘van de werkvloer’. Maar van een keer zelf op stap in het Westerkwartier en van een gesprek met een huurder of woningzoekende kwam het weinig. Zo druk, dat er weinig tijd overblijft voor deze belangrijke zaken. U kent het vast, dat gevoel.

Toen bedacht ik dat ik het zo niet meer wilde. Als het je werk is om woningen te verhuren, moet je zo af en toe ook woningen zien en huurders spreken. Op stap gaan met collega’s zou, zo bedacht ik, 3 vliegen in 1 klap slaan: ik kon horen waar zij in hun werk tegen aanliepen, ik zou buiten de deur komen én ik zou huurders ontmoeten.

Zo is het gegaan. Ik ben een dag mee geweest op de bus met onze vaklieden Anjo en Martijn en ik heb aan de telefoon gezeten met Gerrie. Met opzichter Danny heb ik woningen geïnspecteerd waar een tegelrenovatie in de keuken, badkamer en wc werd uitgevoerd en Johnny heeft mij laten zien wat een mutatie-opzichter zoal doet.”

Janneke op stap met Johnny
Janneke op stap met Johnny

Hoe vond je het gaan?

“De middag achter de telefoon vond ik het meest spannend. Het voelde als mijn eerste rijles: zo druk met het bedienen van de auto, dat je geen tijd hebt om op het verkeer te letten. Ik herinner me de eerste telefoontjes die ik doorverbond aan mijn collega’s van Woondiensten. Ik was zo blij dat het doorverbinden lukte, dat ik de naam en de vraag van de beller was vergeten. Maar gelukkig: al doende leert men.

De dag op de bus was het meest ongewoon en misschien ook wel het leukst. Bij heel verschillende mensen op bezoek, om kleine en grotere reparaties uit te voeren. Eerlijk is eerlijk, ik heb vooral gepraat: over het belang van het verduurzamen van woningen en over klein- en achterkleinkinderen. Maar ik moet mezelf ook niet tekort doen: ik weet nu wel hoe ik een deurklink kan smeren!”

Wat heb je gezien dat je nog niet wist?

“Ik heb gezien dat mijn collega’s zich steeds inzetten voor een goede service. Als er bij de reparatie van een klacht nog andere klachten naar voren komen worden die meegenomen, of wordt er ter plekke een nieuwe afspraak gemaakt met een collega of aannemer. Ook onze mutatie-opzichter liet zien dat er in goed overleg veel mogelijk is; bijvoorbeeld een keertje extra in de nieuwe woning kijken, zodat de huurder de kamers nog even kan opmeten.

Wat me verder opviel is dat mijn collega’s heel veel vragen krijgen: Wie worden mijn nieuwe buren? Wanneer krijgt mijn woning een Nul-Op-de Meter renovatie? Vaak weten zij het antwoord wel, maar dat is niet altijd zo. En dat vinden zij niet fijn.

Wat me het meest getroffen heeft was een woning van een ‘verzamelaar’. De woning stond van tuin tot zolder helemaal vol. Ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat iemand in zo’n huis gelukkig kan zijn. Het geeft mij het gevoel van tekortschieten. Hadden we vanuit Wold & Waard hulp kunnen bieden of bemoeien we ons dan teveel met hoe iemand wil leven?”

Wat neem je mee in je werkzaamheden?

“Ik ga dit vaker doen. Het helpt me om beter te begrijpen wat huurders belangrijk vinden, én het is gewoon heel erg leuk. Mijn volgende ‘uitstapje’ is met onze schilder, die lege woningen weer netjes maakt voor de volgende huurder. Ik ga behang afstomen en voorstrijken.

Het is ook goed om steeds te blijven werken aan een goede communicatie: naar onze huurders zodat zij weten welke plannen wij hebben, bijvoorbeeld over het verduurzamen van woningen. En ook binnen Wold & Waard, zodat iedere collega zo goed mogelijk de vragen van huurders kan beantwoorden.

Wat tenslotte het meest blijft hangen is de tevredenheid van bijna alle mensen die ik gesproken heb: over aannemers die netjes hun werk doen, over de nieuwe douche en wc, over de mensen van Wold & Waard die zij vaak al jaren kennen, én over het feit dat opeens ook de directeur van Wold & Waard op de stoep kan staan.”

Bekijk ook andere verhalen