Steun gekregen, maar zelf gedaan

Geplaatst op: 18 jun 2018

Het ging een tijdje niet zo goed met Trientje Bijlsma. Er waren verschillende stressfactoren die ervoor zorgden dat ze de energie niet meer had om haar huishoudboekje goed bij te houden. En ze wilde niemand tot last zijn. Schulden liepen op en het overzicht was weg. Tot zo’n 3 jaar geleden… Toen stond Ingrid de Bruijn, projectcoördinator bij Humanitas, bij Trientje op de stoep.

Humanitas is een organisatie waar je kunt aankloppen voor hulp op allerlei gebied. Humanitas biedt bijvoorbeeld veel steun bij de thuisadministratie. In totaal werken er in het Westerkwartier zo’n 125 vrijwilligers bij Humanitas. Zo’n 55 boden vorig jaar aan ruim 300 mensen hulp bij de thuisadministratie.

Lamgeslagen

Wat gehaast en met excuses, omdat ze te laat is, komt Trientje bij het gesprek zitten. Het is te zien dat haar hoofd vol is. En dat is het probleem bij veel mensen, wordt duidelijk uit het verhaal van Ingrid en Trientje. Ingrid vertelt: “Als mensen financiële problemen hebben, merk je dat er in hun blikveld weinig ruimte is voor andere dingen. We hadden een tijdje de afspraak dat mensen zichzelf moesten aanmelden voor hulp. Maar gaandeweg bleek dat mensen dit wel willen, maar het simpelweg niet kúnnen. Ze zijn lamgeslagen en komen er niet meer uit.

Het verhaal van Trientje

“Ik ben blij dat ik Ingrid op het goede moment ben tegengekomen. Het was zo fijn dat zij niet boven mij ging staan. Dat was ik niet gewend van eerdere hulpverlening. Daardoor durfde ik mijn verhaal te doen”, vertelt Trientje. Trientje, 33 jaar oud, is opgegroeid in armoede. Ze maakte veel mee in haar jeugd. Ze wilde graag verder leren, maar er was geen geld. In plaats daarvan ging ze fulltime aan het werk. Het was niet gemakkelijk in die tijd; door allerlei omstandigheden liepen haar schulden op. Na jaren vol moeilijkheden koos ze ervoor om samen met haar kindje weer bij haar vader te gaan wonen. Een goede stap; ze loste al haar schulden af. “Ik had het heel fijn samen met mijn vader.”

Ingrid van Humanitas kwam op het goede moment

Trientje kreeg nog 2 kinderen en ging als alleenstaande moeder verder. Ze leerde haar huidige man kennen en met hem kreeg ze ook 2 kinderen. Het geluk was van korte duur. Ze verhuisden naar Grootegast en er ontstonden opnieuw financiële problemen. “Maar ik bedacht wel steeds creatieve oplossingen: eten invriezen, gratis uitjes en tweedehands kleding.” Trientje vond het vreselijk om haar hand op te moeten houden. Ze schaamde zich en wilde graag meedoen in de maatschappij. “Ik wilde er graag bij horen. Net zo zijn als al die andere moeders.”
En toen stond Ingrid op de stoep... “Zij toonde begrip en gaf ons informatie over de voedselbank, stichting Leergeld en het Jeugdsportfonds. We kregen een vrijwilliger die met ons meekeek en er kwam weer overzicht in onze financiën.”

Gelijkwaardigheid schept vertrouwen

Er moet een klik zijn

Ingrid vertelt dat het heel belangrijk is om naast de mensen te staan. “Gelijkwaardigheid schept vertrouwen. En er moet een klik zijn. Deelnemers mogen zelf hun wensen aangeven. Wij proberen die zo goed mogelijk in te vullen.”

Het intakegesprek is breed

Een medewerker van Humanitas vraagt wat er aan de hand is, wat er allemaal speelt. “En dan begint het scheppen van orde in de chaos. We nemen het niet van de mensen over, ze moeten het zelf doen. Alle voorzieningen waar mensen gebruik van kunnen maken, lopen we bij langs. Veel mensen zijn niet op de hoogte van deze voorzieningen. Het fijne is dat we meteen in dit intakegesprek ook het aanvraagformulier kunnen invullen”, vertelt Ingrid, “Als blijkt dat mensen voor hun probleem niet bij ons terecht kunnen, dan zoeken we samen uit waar zij wel moeten zijn. Wij willen niet de zoveelste kastje-naar-de-muur organisatie zijn.”

Positieve toekomst

Trientje is trots: “Ik ga de opleiding ‘Ervaringsdeskundige Armoede en Sociale Uitsluiting’ volgen. Humanitas heeft mij hierbij op weg geholpen. Ik ben zó blij dat ik het mag doen. Nu kan ik als vrijwilliger bij Humanitas mijn ervaring en kennis delen en dat vind ik te gek. Zo nu en dan vertel ik al voor groepen mijn verhaal. Dan zijn ze allemaal stil. Vroeger durfde ik dit echt niet. Ja, ik heb steun gekregen, maar heb het zelf gedaan!”

Altijd hoop blijven houden

Trientje is heel open over haar leven. Het is niet niks wat zij allemaal heeft meegemaakt. Op de vraag of ze nog tips heeft voor de lezers die ook hulp kunnen gebruiken, maar misschien de stap nog niet durven te nemen, vertelt ze: “Bij Humanitas geven ze je echt het gevoel dat je bij hen terecht kan. Je mag en kan je eigen controle houden.” Ingrid vult aan: “Ik vind het goed om nog eens te benadrukken dat iedereen bij ons kan aankloppen. Of je nu grote of kleine problemen ervaart.”

Ook steun nodig?

Bel via 06 - 26 56 96 80 of mail naar westerkwartier@humanitas.nl

website Humanitas Westerkwartier

Bekijk ook andere verhalen