Deelnemers pilot NOM-renovatie selecteren aannemers

Geplaatst op: 6 apr 2018

Gisteren was er een bijzondere bijeenkomst in Zuidhorn. Een gezelschap van ongeveer 30 huurders en 10 medewerkers van Wold & Waard luisterden naar de plannen van 5 aannemers. Een deel van deze aannemers gaat onze pilot van 48 woningen naar Nul-Op-de-Meter uitvoeren.  Er waren ook vertegenwoordigers van het Huurdersplatform aanwezig.

Het was een intensieve dag.  Alle aannemers hadden een uur de tijd om hun plannen te presenteren. De aannemers hadden ook de medewerkers meegenomen die tijdens de renovatie de contacten met de bewoners onderhouden.

Veel informatie en veel goede vragen

Het waren uren waarin veel informatie werd gegeven en veel vragen werden gesteld. Uit de vragen bleek dat de bewoners zich heel goed  hadden voorbereid. Hoe zit het bijvoorbeeld met de geluidsoverlast van de warmtepomp? Kunnen we kiezen waar die komt te staan? Hoeveel inspraak hebben we in het ontwerp en is er ruimte voor speciale wensen?
En hoe zit het met de zonneschermen? Die heb ik net aangeschaft. Kunnen die nog gebruikt worden na de renovatie?

Ook heel andere vragen kwamen aan de orde. Hoeveel mensen krijgt ik over de vloer en als ze zin hebben in koffie, moet ik dat dan zetten? En ook: De werktijden zijn tussen half 8 en kwart over 4. Als ik om 9 uur wil douchen, kan dat dan?

Maatwerk en koffietafelgesprekken

Het werd duidelijk dat alle aannemers voor de renovatie uitgebreid gaan praten met de bewoners. Tijdens koffietafelgesprekken en bewonersbijeenkomsten worden de detailafspraken over de renovatie met de bewoners doorgesproken. Zodat alle betrokkenen goed weten wat er gaat gebeuren en wat ze van elkaar kunnen verwachten.

Het mooie aan deze dag is niet alleen dat we meestemmen over de aannemers. Ik heb al veel gepraat met de mensen uit mijn straat, die ik tot nu toe alleen van gezicht kende.

Het resultaat en de volgende stappen

Aan het eind van de dag gaf iedereen op een scoreformulier een rapportcijfer over 9 onderwerpen.  Voorbeelden: over de planning en de doorlooptijd, over veilig werken en overlast, over communicatie en vertrouwen in een goede samenwerking en over het ontwerp en de installaties in de woning.
Samen met de scores op technische aspecten en het financiële plaatje, kwam er een eindscore uit. Begin volgende week wordt de knoop definitief doorgehakt en gaan we met 2, 3 of 4 aannemers de klus klaren. Ook krijgen de aannemers de woonblokken toegewezen.  

En daarna gaat het snel; dan worden de afspraken met de bewoners gemaakt worden en beginnen de keukentafelgesprekken.

Laatste nieuws