Huurachterstand

Het kan gebeuren dat u de huur niet op tijd kunt betalen. Dreigt er bij u een achterstand te ontstaan? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Samen zoeken wij met u naar een oplossing. Onze deur staat altijd open!

Tips om een huurachterstand te voorkomen

  • Betaal automatisch
    Met een automatische incasso, kunnen er geen achterstanden ontstaan. U hoeft alleen te zorgen voor voldoende saldo op uw bankrekening.
     
  • Vraag huurtoeslag aan
    Als uw huur te hoog is in verhouding tot uw inkomen, heeft u recht op huurtoeslag. U kunt een proefberekening maken en aanvragen via Toeslagen.nl of via de BelastingTelefoon 0800 – 0543.
     
  • Vraag andere tegemoetkomingen aan
    Misschien hebt u recht op zorgtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke heffingen, bijzondere bijstand of een tegemoetkoming in de schoolkosten. Weet u op welke toeslagen en subsidies u recht heeft? Check het via Berekenuwrecht.nl
     
  • Vraag advies over geldzaken
    Er zijn diverse instanties die u kunnen helpen bij het op orde brengen van uw geldzaken. Wij adviseren de inwoners van de gemeente Grootegast en Zuidhorn contact op te nemen met de GKB in Groningen. Inwoners van de gemeente Leek en Marum kunnen terecht bij de GKB in Assen. Op Nibud.nl vindt u handige tips en wordt toegelicht hoe u meer grip kunt krijgen op uw geld.

Deurwaarder

Is er een achterstand ontstaan en reageert u niet? Dan ontkomen we er niet aan om een deurwaarder in te schakelen. Dat brengt extra kosten met zich mee, die voor uw rekening zijn. In het uiterste geval kunnen wij u uit huis zetten. Wacht dus niet tot de deurwaarder op de stoep staat, maar neem direct contact met ons op.

Vraag en antwoord

  • Hoe kunnen jullie mij helpen bij huurachterstand?

    Soms kan het voorkomen dat u door omstandigheden de huur niet kunt betalen. Voorkom extra kosten en neem direct contact met ons op. Samen gaan we dan bespreken hoe het probleem opgelost kan worden. Denk aan het treffen van een betalingsregeling, zodat u de achterstand in een aantal termijnen aan ons afbetaalt. Maar denk ook aan het geven van advies. Onze medewerkers kennen de juiste instanties en kunnen u daarmee ook verder helpen.

    Kunt u de huur een keer niet op tijd betalen?
    Aarzel niet en bel direct een van onze medewerkers via 0594-51 21 61. 
    U bent ook van harte welkom op ons kantoor aan de Lindensteinlaan 75 in Leek.

  • Moet ik incassokosten betalen?

    Als u de huur niet op tijd betaalt, krijgt u eerst een aanmaning van ons. Als u deze binnen de termijn betaalt, brengen wij u geen incassokosten in rekening. Betaalt u niet en maakt u hierover ook geen afspraken  met ons? Dan zijn wij genoodzaakt incassokosten in rekening te brengen. Hoeveel incassokosten u betaalt is afhankelijk van de hoogte van uw huurschuld. Op Rijksoverheid.nl leest u meer hierover.

  • Waar kan ik terecht als ik (meerdere) schulden heb?

    Heeft u schulden, maar weet u niet hoe u die moet aflossen? Neem dan snel contact op met de sociale dienst van uw gemeente. Zij kunnen u in contact brengen met een erkende schuldhulpverlener zoals de gemeentelijke kredietbank. Behalve bij uw gemeente kunt u ook terecht bij het maatschappelijk werk of bij Wold & Waard voor advies. Op Zelfjeschuldenregelen.nl staan ook tips om van schulden af te komen.